Senin 15 May 2023 20:12 WIB

Sejumlah Kawasan di Malaysia Berjaga-jaga Terhadap Suhu Panas

Suhu panas di Malaysia dapat mencapai maksimal 35 hingga 37 derajat Celsius.

Warga Malaysia menggunakan payung pada siang hari yang panas di Kuala Lumpur, Malaysia. Beberapa wilayah di Malaysia berjaga-jaga terhadap cuaca panas di negara itu. (ilustrasi).
Foto: EPA-EFE/FAZRY ISMAIL
Warga Malaysia menggunakan payung pada siang hari yang panas di Kuala Lumpur, Malaysia. Beberapa wilayah di Malaysia berjaga-jaga terhadap cuaca panas di negara itu. (ilustrasi).

REPUBLIKA.CO.ID, KUALA LUMPUR -- Badan Meteorologi Malaysia (MET Malaysia) kembali mengeluarkan status berjaga-jaga terhadap dampak dari suhu panas untuk sejumlah kawasan di negara tersebut. Menurut prakirawan cuaca MET Malaysia, Syazwani Yahya, mengatakan status cuaca panas di sejumlah kawasan di Semenanjung Malaysia dan Sabah serta Sarawak, terutama di selatan Negeri Pahang dan juga Johor masih terjadi pada tahap berjaga-jaga.

Dia mengatakan, suhu dapat mencapai maksimal 35 hingga 37 derajat Celsius. MET Malaysia mengimbau masyarakat untuk mengurangi aktivitas luar ruang dan minum air secukupnya untuk menghindari dehidrasi.

Baca Juga

Namun berdasarkan prakiraan status cuaca panas Semenanjung Malaysia terkini dari MET Malaysia yang dikeluarkan pada Senin petang, terdapat delapan daerah yang ada pada Tahap 1 atau berstatus berjaga-jaga sekurang-kurangnya tiga hari berturut-turut. Beberapa daerah tersebut yaitu di Padang Terap, Pasir Mas, Kuala Krai, Pekan, Bera, Rompin, Segamat, Muar. Sedangkan di Sabah dan Sarawak diprakirakan suhu maksimum hariannya kurang dari 35 C.

Media lokal melaporkan penduduk di daerah Kuala Sungai, Selangor, sudah mulai menyimpan air untuk keperluan sehari-hari sejak sepekan lalu, termasuk menyisihkan air untuk keperluan minum dan memasak, sebagai antisipasi jika suplai air terputus. Sedangkan berada tidak jauh dari Sungai Nenggiri di Negeri Kelantan, mereka mengatakan juga tidak memberi jaminan mendapat bekalan air bersih mengingat kondisi air sungai yang agak keruh.

Sementara itu, Penang juga telah melaksanakan operasi penyemaian awan untuk memastikan cadangan air baku di Bendungan Air Itam dan Bendungan Teluk Bahang terisi 50 persen pada 2 hingga 4 Mei 2023. Upaya itu menambah bekalan air penduduk selama 3,5 hari dari Bendungan Teluk Bahan dan sehari untuk bekalan air dari Bendungan Air Itam.

sumber : Antara
Advertisement
Berita Lainnya
Advertisement
Advertisement
Advertisement